Duur
1 dagdeel van 3,5 uur
Doelgroep
Professionals in onderwijs, (geestelijke) gezondheidszorg,
jeugdzorg of maatschappelijke ondersteuning.
Inhoud
- Toestemmingsvereiste; Professionals bieden aan cliënten hulp, zorg, begeleiding, behandeling of onderwijs en dat allemaal in het vrijwillig kader. Anders geredeneerd; wanneer een persoon zelf niet wil kan het ook niet worden geboden. Wanneer moet toestemming worden verkregen, wat is belangrijk bij het vragen van toestemming. En bij minderjarigen waarvan de ouders gescheiden zijn, hoe zit dat dan?
- Het delen van informatie; Bij het bieden van o.a. jeugdhulp worden gegevens gedeeld. Denk aan een overleg waarin een bepaald gezin of een bepaalde situatie wordt besproken. Of de school die het wijkteam belt en om hulp voor een bepaalde jeugdige vraagt. Gegevens over burgers mogen niet zomaar worden gedeeld. In de meeste gevallen is hiervoor toestemming nodig van de jeugdige en/of de ouders. Soms lijkt het ingewikkeld om te bepalen of je informatie mag delen. En de Algemene Verordening Gegevensbescherming, de AVG, hoe zit het daarmee?
- Het dossier; Voor iedere burger die zorg ontvangt wordt een dossier aangemaakt. In dit dossier worden alle relevante gegevens over de burger en de geboden hulp vastgelegd. Wat is het doel van het dossier, wat hoort in het dossier te staan, welke rechten hebben bijvoorbeeld minderjarigen en hun ouders ten aanzien van het dossier. Hoelang wordt het dossier bewaard?
Resultaat / Doelstelling
- Deelnemers weten wanneer en aan wie ze toestemming moeten vragen in contact met hun cliënten
- Deelnemers weten welke mogelijkheden er zijn als cliënten toestemming weigeren
- Deelnemers kunnen de kennis van het juridisch kader toepassen in casuïstiek
- Deelnemers kennen de maatregelen die ingezet kunnen worden bij ouderenmishandeling
- De deelnemers weten wat het wettelijk meldrecht inhoudt en kennen de Wet meldcode
- Deelnemers begrijpen dat het op juiste momenten verkrijgen van toestemming leidt tot verbetering van de effecten van de hulp/begeleiding of behandeling voor de cliënt
- Deelnemers weten wat er in een dossier hoort te staan en ze kennen de rechten van het kind en de volwassene ten aanzien van het dossier
- Deelnemers begrijpen het belang van goed dossieropbouw