Duur
2 dagdelen van elk 3,5 uur
Doelgroep
Professionals in onderwijs, kinderopvang, (geestelijke)
gezondheidszorg, justitie, jeugdzorg of maatschappelijke
ondersteuning.
Inhoud
Je hebt als professional regelmatig contact met de volwassene of de minderjarige en je maakt je zorgen.
Soms weet je dan niet hoe je moet handelen. Je hebt te maken met dilemma’s zoals “stel dat ik het mis heb” of
“waar bemoei ik me mee” of “welke reactie volgt er op mijn handelen”?
Of je weet soms niet goed op welke signalen je wel of niet moet reageren en wat zijn dan situaties waar je extra alert op moet zijn? Je hebt misschien het idee dat jouw kennis over kindermishandeling of ouderen mishandeling en Veilig Thuis te kort schiet. Maar je weet ook dat de Wet meldcode er is. Waaraan moet jij of je instelling zich houden en wat gebeurt er als je (geen) actie onderneemt? Het in gesprek gaan met de persoon waarover zorg is kan ingewikkeld zijn. Hoe benoem je je zorg?
Resultaat / Doelstelling
Dagdeel 1
- Deelnemers kennen de Wet meldcode
- Deelnemers begrijpen welke verplichting dit voor de eigen instelling met zich mee brengt
- Deelnemers herkennen de eigen dilemma’s in het contact met de cliënt
- Deelnemers kennen de signalen en weten welke risicofactoren een verhoogde kan geven op het ontstaan of voortduren van huiselijk geweld
- Deelnemers kennen de rol van Veilig Thuis en zij weten wanneer zij Veilig Thuis kunnen/moeten inschakelen
- Deelnemers zijn in staat om te handelen als zij signaleren
Dagdeel 2
- Deelnemers hebben theoretische kennis over de wijze waarop zij een zorgverkennend of grensstellend gesprek aan kunnen gaan
- Deelnemers hebben zicht op de eigen dilemma’s in het bespreekbaar maken van zorgen
- Deelnemers weten de achtergronden van weerstand bij de ander
- Deelnemers hebben ervaren hoe het is om zorgen bespreekbaar te maken en zij hebben de gelegenheid gehad te oefenen met een trainingsacteur aan de hand van eigen casuïstiek
Optioneel
Indien gekozen wordt voor een aanvullende training gespreksvaardigheden dan wordt aan deelnemers de basis geboden om het gesprek aan te gaan met de cliënt. In een dagdeel met een trainingsacteur zal naast theoretische kennis over gespreksvaardigheden geoefend worden aan de hand van eigen casuïstiek.